پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ سفرنامه چابهار + عکس

⚡ سفرنامه چابهار + عکس

⚡ سفرنامه چابهار + عکس


نویسنده: محمد مرادیان
24 خرداد 1402



هیچ وقت چابهار رو یه مقصد گردشگری خوب نمیدونستم و اعتراف میکنم کلا سیستان و بلوچستان رو فقط به عنوان یه منطقه واسه خرید اجناس نسبتا ارزون می دونستم. اما با این سفری که به چابهار داشتم پی به افکار اشتباهم درباره این استان بردم . طرز فکری که شاید خیلی از مردم راجع به سیستان و بلوچستان دارند. وقتی به اشتباه خودم درباره این منطقه پی بردم، با خودم گفتم کمترین کاری که می تونم انجام بدم اینه که بقیه رو از این اشتباه و گمراهی خارج کنم.

چابهار تنها بندر کشور متصل به آب های آزاد و اقیانوس و این ویژگی منحصر به فرد این بندر اونجا رو‌به مکانی خاص تبدیل میکنه ! اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ روی کره زمین هست که چابهار به اون متصله

ساحل چابهار

یک نکته خیلی جالب درباره بندر چابهار و گواتر اینه اگه از این بنادر به سمت قطب جنوب حرکت کنیم، با هیچ خشکی برخورد نمیکنیم. یعنی مستقیم و بدون واسطه به قطب جنوب متصل هستن...

پیشنهاد من برای رسیدن به چابهار جاده های زمینیه.البته اگه فرصتش رو دارید .جاده های این منطقه ی جورایی خاص هستن ولی من خودم به شخصه سفر هوایی رو انتخاب کردم!

هر شهری جاذبه‌ها و زیبایی‌های خاص خودش رو داره. علاوه بر بازدید از مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، معاشرت با مردم محلی یکی از راه‌های لذت بردن از سفرِ. بهتره منطقه آزاد چابهار رو از خود شهر چابهار جدا در نظر بگیریم و برای بازدید از هرکدوم جداگانه وقت بذاریم. گرچه با خرید کردن در سفر شدیدا مخالفم، اما با این وجود منطقه آزاد چابهار برای خرید پارچه و بعضی از لوازم آشپزخونه جای خوبیه و میشه ازشون استفاده کرد.

طبق گفته اهالی منطقه بزرگترین تجار و کسبه چابهار هم تبعه افغانستان هستند. طبق گفته دوستمون، افغان‌ها در تجارت بسیار موفق و با تجربه هستن و بزرگترین تاجرهای این منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس افاغنه هستند. مردم شهر چابهار و کلا منطقه سیستان و بلوچستان بسیار بسیار خونگرم و مهربون هستن، یا لااقل اون‌هایی که ما باهاشون برخورد داشتیم اینجوری بودن. این مساله رو خودتون با معاشرت با مردم بهتر متوجه میشید. پس لطفا فقط از بازارهای لوکس و پاساژها دیدن نکنید.

بندر بریس

بندر بریس در ۵۵ کیلومتری شهر چابهار قرار داره. یک بندر ماهیگیری کوچک که جدیدا بخاطر منظره فوق العاده ای که داره مورد توجه توریست ها و مردم قرار گرفته. زیباترین بخش این بندر یک صخره بلند در کنار ساحلِ که منظره بسیار زیبایی رو میسازه. پیشنهاد میکنم این منظره رو از دست ندید.

بندر بریس

 

کوه های مریخی

یکی از جاذبه های منحصر به فرد چابهار همین کوه های مریخی هستن. کوه هایی که طبق گفته محققین قدمتی ۴-۵ میلیون ساله دارن. ما که مریخ نرفتیم، ولی میگن شبیه کوه هایی هستن که توی مریخ وجود دارند با این تفاوت که اونا سرخ رنگن ولی این کوه های چابهار خاکستری ان.

به نظرم شاید نشه اسم اینها رو کوه گذاشت، چون بیشتر شبیه کوهچه (بر وزن درختچه!) هستن تا کوه. بصورت تخصصی نمی دونم جنس این کوه ها از چیه، اما همینقدر متوجه شدم که به راحتی فرسایش پیدا میکنن و اگه پا روی این کوه ها بگذاریم جای پامون میمونه و تبدیل به خاک نرم میشه.
دریاچه صورتی و درخت معبد هم تو همین مسیر قرار داره و همه این ها رو میشه تو ی روز دیدن کنید !

روستای دَرَک

و اما یکی از متفاوت‌ترین و خاص‌ترین مناطق ایران که در محدوده چابهار قرار گرفته روستای دَرَک واقع در شهرستان زرآباد است. این روستا محل برخورد و تلاقی کویر و دریاس. یعنی جایی که کویر به پایان میرسه بدون هیچ فاصله‌ای دریا شروع میشه. تصور کنید به یک نخل توی کویر تکیه دادید و به یه مرغ دریایی که از روی دریای روبروتون حرکت می‌کنه نگاه می‌کنید … این دقیقا چیزیه که از ساحل درک باید انتظار داشته باشید.

شاید باورتون نشه، ولی اینجا چسبیده به دریا است!

روستای درک چابهار

روستای درک در ۱۸۰ کیلومتری چابهار و ۱۰ کیلومتری شهرستان زرآباد قرار داره. تنها نکته منفی سفر به روستای درک، جاده خیلی بد این منطقه است که فکر می‌کنم مسئولین در حال ساخت جاده جدیدی در این منطقه باشن. درضمن در مسیر چابهار به زرآباد هم کوه‌های مینیاتوری با کمی فاصله از جاده قرار دارند.

در نهایت لطفا چابهار رو از دست ندید :)

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها سیستان و بلوچستان مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ